مقایسه شاهین و دنا پلاس، رقابت سدانهای ایرانی 600 میلیونی (2)

اما چطور سطح روغن ترمز را چک کنید و چه نشانههایی وجود دارد که بفهمید روغن ترمز ایراد دارد؟ ماشین دنا به خودی خود طراحی قابل قبولی داشت و با دماغه خشن و خطوط تند و تیز بکار رفته توانسته بود سلیقه ایرانی را تا حدودی راضی نگاه دارد و به نوعی خودش را تافتهای جدابافته از سمند جا بزند؛ اما مدتی پس از عرضه موفقیتآمیز دنا، گروه ایران خودرو تصمیم به بازنگری برخی قسمتها از جمله نیم رخ کناری گرفت. البته در میان تمامی این نکات مثبت باید گفت که متریال استفاده شده در داشبورد و تودریهای دنا از سطح کیفیت متوسطی برخوردارند و ارگونومی برخی قسمتها “مثل کلیدهای تنظیم صندلیهای جلو” با حالت ایده آل رونمایی از ریرا اولین خودروی صد درصد ملی – آکادمی مالی مسعود فاصله دارند. جدا از مواردی مثل الیاژ مورد استفاده که با چشم قابل مشاهده نیستند، پیشرفت های زیادی در بدنه و کابین این محصول ایجاد شده و حالا دنا پلاس با داشتن طراحی مدرنتر و آپشنهای اضافه به محصولی امنتر و زیباتر از جد بزرگش تبدیل شده است. اگر قصد دارید امسال تارا بخرید، اما درباره مشخصات و امکانات آن اطلاعات زیادی نداردر این مقاله مشخصات فنی تارا را توضیح دادیم و انواع مدلهای تارا را معرفی کردیم. ​.


خودرو دنا پلاس اگر ابهامی در این زمینه دارید، پیشنهاد میکنیم راهنمای بیمه بدنه را مطالعه کنید. البته بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است ولی به دلیل مزایایی که دارد توصیه میشود، حتماً مالکین محترم این بیمه را نیز داشته باشند. همچنین روغن بیش از حد روان نیز ممکن است در زیر فشار از بین قطعات فرار کند و سایش شدید قطعات را در پی داشته باشد. رانا پلاس از نظر مصرف سوخت و شتاب اولیه بهتر از رانا پلاس است، اما نداشتن فضای کافی در قسمت عقب خودرو، یکی از مشکلاتی است که نمیتوان از چشمپوشی کرد. اگر از نمای جانبی به این محصول ایران خودرو نگاه کنید، به خوبی میبینید که خط شانهای از قسمت پایانی چراغ عقب تا قسمت برآمده گلگیر جلو، امتداد یافته است. تارا حتی اگر ستاره باشد، ستارهٔ بسیار کمفروغی است که راه هیچکس را آنچنان روشن نمیکند. اگر بخواهیم در مورد مهمترین تفاوتها در میان مدلهای دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژ دندهای و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک صحبت کنیم، باید به تفاوت در مشخصات فنی آنها بپردازیم. خودروها و محصولات متفاوت در یک کلاس بنز با اعداد از هم متمایز خواهند شد و حروف مجزا بیانگر تفاوت بزرگتر در سبک و سیاق ساختاری و امکانات آنهاست.


در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران میکند زیرا سایپا در آپشنهای سدان پرچمدار خود بسیار دستودلبازتر از ایرانخودرو عمل کرده است. با پرداخت حق بیمه بدنه، میتوانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیبهای احتمالی بیمه کنید و در صورت بروز خسارت، شرکت بیمهگر بر اساس شرایط مندرج در بیمهنامه، خسارت وارده را جبران مینماید. اما در کنسول میانی خودرو یک زیر آرنجی با قابلیت حرکت در آن تعبیه شده که صرفا دسترسی به ترمز دستی خودرو را سخت کرده و باید یک بازنگری در طراحی این قسمت صورت بگیرد. در این نوع جعبه دنده، تعویض دندهها به صورت پیوسته انجام میشود و فاصلهای که منجر به افت توان و شتاب شود در بین تعویض دندهها احساس نمیشود. گویا برای این دو محصول نیز این داستان در حال تکرار است. همچنین با نرم افزار نیز می توان ون فروخته شده را کاملا سفارشی طراحی کرد که البته داخل کابین براساس نظر مشتری، سفارشی طراحی می گردد. فضای کلی کابین هرچند جدید نیست اما به راحتی نمره قبولی را دریافت میکند. اما طراحی داخلی و آپشنهای دنا پلاس نسبت به تندر ۹۰ در سطح بالاتری قرار دارد.


خودرو دیگنیتی شاهین سایپا یکی از رقبای جدی دنا پلاس است که طراحیهای خوب و آپشنهای مناسب شاهین، آن را به یک رقیب مستقیم برای دنا پلاس تبدیل میکند. این موتور ۱.۷ لیتری ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی دنا پلاس نسبتاً کافی خواهد بود. موتورهای ۱٫۵ و ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی با قدرت ۱۷۰ تا ۲۵۸ اسب بخار و همچنین موتورهای ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۶۴ تا ۲۶۵ اسب بخار موجود است. غربیلک چهار شاخه فرمان نیز با وجود زمختی نسبی، به واسطه وجود کلیدهای کنترلی تا حدودی مدرن به نظر میرسد و استفاده از طرح چوب در کابین، توانسته به گرم شدن فضای داخلی کمک نماید. هر سه مدل خودروی دنا پلاس دارای پیشرانه هستند که این پیشرانه روی سمند ، سورن و دنا معمولی نیز قرار دارد. اما دسترسی به کلید ها و ادوات روی رودری ها مناسب است برروی داشبورد نیر یک طراحی تقریبا ساده را می بینیم. محور زیر یا شافت واسط وظیفه دارد نیروی گشتاور را از محور محرک به متحرک منتقل نماید که با استفاده از چرخ دندههایی که روی آن قرار دارد محور اصلی گیربکس در ارتباط است و چرخدندههای ورودی این محور با چرخدندههای محرک گیربکس متصل است و نیروی گشتاور تولید شده را با همان سرعتی که دارد به سمت شافت خروجی منتقل میکند.